Krijg hulp »

Veelgestelde vragen

Alle antwoorden op onze meest gestelde vragen vindt u hier. Staat uw vraag er niet tussen? Bel ons gerust en krijg meteen antwoord.

Krijg hulp »

Veelgestelde vragen over repatriëringen

Inhoud

Worden ook repatriëringen van patiënten met het corona-virus uitgevoerd?

Ja. Hiervoor maken we gebruik van een modern isolatiesysteem en zorgen hierdoor voor een veilig patiëntenvervoer voor de patiënt en de medische crew. De onderdruk in dit systeem zorgt ervoor, dat het virus niet naar buiten kan ontsnappen. Op deze manier is in vrijwel alle gevallen een veilig vervoer van patiënten met COVID-19 mogelijk.

Op onze website vindt u nog meer gedetailleerde informatie over de afloop van een repatriëring. Als u nog vragen heeft of ons een vrijblijvende aanvraag wilt sturen, neem dan contact op met onze team. U kunt 24-uur per dag in contact met ons komen per telefoon of via e-mail.

Ik moet snel iemand uit het buitenland naar Nederland halen. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Ja, wij organiseren gedurende het hele jaar repatriëringen en kunnen dit afhankelijk van de beschikbare documenten al binnen 24 tot 48 uur uitvoeren. Des te sneller u met ons in contact komt des te sneller de repatriëring uitgevoerd kan worden.

Moet ik een lidmaatschap hebben om van jullie diensten gebruik te maken?

Nee, wij hebben geen lidmaatschappen en organiseren ook repatriëringen voor mensen zonder verzering. Wij bieden snelle oplossingen voor:

  • Patiënten zonder aanvullende reisverzekeringen
  • Patiënten wiens verzekering het ziekenvervoer niet uit wil voeren
  • Patiënten die niet zeker zijn of ze vervoerd kunnen worden

Worden de kosten van de repatriëring door de verzekering vergoed?

Dit is afhankelijk van de polis van uw verzekeraar. Er word onderscheid gemaakt tussen een medisch noodzakelijke of medisch zinvolle repatriëring. Of uw situatie aan de vereisten voldoet voor een vergoeding bespreken wij graag met u.

Welke medische uitrusting is er aan boord van het ambulancevliegtuig?

Afhankelijk van de toestand van de patiënt wordt het vliegtuig uitgerust met intensive care uitrusting. De standaarduitrusting van een ambulancevliegtuig bevat het volgende:

  • Lifeport intensive care unit met vacuum-matras en patienten-laadsysteem
  • Centrale zuurstoftank (min. 3000 liter) & optionele reservetank
  • Multiparameter-Intensive Care-transportmonitor
  • Compact-defibrillator/ monitor systeem
  • Intensief beademingsapparaat voor gecompliceerde beademingspatronen
  • Draagbaar bloedgasanalyseapparaat.
  • Sateliettelefoon voor wereldwijde communicatie

Dit is slechts een voorbeeldlijst – onze medische specialisten completeren de standaarduitrusting van tevoren conform de conditie van de patiënt met verdere apparaten en medicatie.

Wordt de repatriëring door artsen begeleid?

Ja, al onze repatriëringen worden door ervaren vlieg- en medisch personeel begeleid. Afhankelijk van de toestand van de patiënt zetten wij gespecialiseerde artsen in om de vlucht te begeleiden.

Mag ik het ambulancevliegtuig zelf kiezen?

Ja, afhankelijk van de beschikbaarheid kunt u zelf een keuze maken voor welk vliegtuig moet worden gebruikt voor de repatriëring. Mocht u willen dat de repatriëring wordt begeleid door meerdere verwanten is het nodig om een groter toestel te kiezen. Natuurlijk hebben de vliegtuigen ook verschillende prijzen.

Met welke vliegtuigen worden patiënten uit het buitenland gerepatrieerd?

Bij de vliegtuigkeuze oriënteren we ons steeds naar onze vereiste dat voor iedere patiënt gedurende de gehele repatriëring de best mogelijke medische verzorging gegarandeerd wordt. Bovendien houden we daarbij rekening met talrijke factoren zoals de vliegroute, het aantal begeleiders en de doeltreffendheid.

Overeenkomstig de individuele vliegroutes zetten we verschillende reddingsvliegtuigen met voldoende reikwijdte en hoge vliegsnelheid in. Zeer vaak worden ambulancejets van het type Learjet 31, Learjet 35, Learjet 35a, Learjet 36, Learjet 45 en Learjet 55 resp. 60 ingezet. Ook verdere modellen zoals Citation CJ2, CJ3, CJ4, Citation Bravo, Citation Sovereign, Citation Mustang, Challenger, Hawker, Embraer Phenom en Gulfstream 100 hebben zichzelf voor wereldwijde repatriëringen bewezen. Bij repatriëringen met meerdere begeleiders aan boord is de inzet van ambulancevliegtuigen van het merk Dornier zinvol. Voor repatriëringen van VIP-patiënten maken we gebruik van ambulance jets van Boeing (BBJ) en verdere bekende producenten.

De turboprop reddingsvliegtuigen zoals King Air 90, king Air 200 en Cheyenne III A kunnen op korte afstanden een economisch alternatief voor de ambulancejet zijn. Uw voordeel ligt daarin, dat ze op relatief korte landingsbanen en bestemmingsnabije vliegvelden landen kunnen en daardoor de totale transporttijd kort houden kunnen.

Bij de Medische Repatrieringsdienst kunt u, in zover het technisch mogelijk is, het door u geprefereerde ambulancevliegtuig zelf kiezen. Wij ondersteunen u graag bij de keuze van een optimaal vliegtuig en staan 24 uur per dag voor een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek voor u klaar!

Bieden jullie ook repatriëringen per ambulance aan?

Ja, afhankelijk van de gezondheidstoestand van de patiënt en de af te leggen afstand kan een repatriëring per ambulance een goedkoper alternatief zijn. Neem contact met ons op om er achter te komen of uw repatriatie kan worden uitgevoerd per ambulance.

Welke voorwaarden zijn er voor een repatriëring met een passagiers vliegtuig?

Voor een repatriëring per passagiers vliegtuig dient de patiënt in een stabiele toestand te verkeren. Ook moet er een verbinding mogelijk zijn die een ziekenvervoer kan accommoderen. Neem gerust contact met ons op om erachter te komen of u in aanmerking komt voor een repatriëring per passagiers vliegtuig.

Kan er iemand meereizen tijdens de repatriëring?

Ja, het is in principe altijd mogelijk voor iemand om de repatriëring te begeleiden. Dit is soms afhankelijk van waar deze persoon zich bevind. Voor ambulances is het ook mogelijk voor een begeleidend persoon om mee te rijden. Mits er meerdere mensen een repatriëring willen bijwonen kan het nodig zijn een groter vliegtuig in te zetten.

Wie brengt de patiënt naar het vliegveld?

Met onze service brengen wij de patiënt van bed tot bed. Wij halen de patiënt per ambulance op, brengen ze naar het vliegveld en halen ze ook weer op nadat het ambulancevliegtuig is geland. De missie is pas voorbij wanneer de patiënt veilig is overgedragen aan het behandelende ziekenhuis.

Ik wil voor een behandeling naar Nederland. Kunnen jullie mij vervoeren?

Ja, wij vervoeren patiënten van en naar Nederland voor veel verschillende behandelingen. Ook kunnen wij u adviseren over de geschikte ziekenhuizen voor uw gewenste behandelingen.

Kan mijn huisarts de repatriëring begeleiden?

U kunt te allen tijde uw huisarts als begeleider bij de repatriëring meenemen. De huisarts kan echter het hooggespecialiseerde intensive care team niet vervangen.

Welke taal spreken de vliegartsen?

Communicatie met de vliegartsen is belangrijk voor het comfort van de patiënt, wij zullen daarom altijd ons best doen om een medisch team in te zetten die de taal van de patiënt spreekt.

Kunnen jullie helpen bij taalbarrières in buitenlandse ziekenhuizen?

Ja, indien u in buitenlandse ziekenhuizen door een taalbarrière bijvoorbeeld niet aan medische informatie betreffende de conditie van de patiënt komt of andere communicatiemoeilijkheden heeft, ondersteunen wij u graag vanuit onze centrale. Zo voeren wij telefonische arts-tot-arts-gesprekken in de desbetreffende landstaal en vergaren voor u de relevante medische informatie, wat voor de voorbereiding van de repatriëring vaak al voldoende is.

Kan ik mijn rolstoel meenemen in het ambulancevliegtuig?

Het meenemen van een rolstoel hangt af van het formaat en natuurlijk ook van de grootte van het ambulancevliegtuig. Kleine, vouwbare modellen kunnen meestal in een ambulancevliegtuig worden ondergebracht. De enige voorwaarde is, dat ze steeds tijdig moeten worden aangemeld. Grotere elektrische modellen of rolstoelen met accuvoeding kunnen op grond van hun formaat en het aanzienlijke gewicht vaak uitsluitend aan boord van een groter ambulancevliegtuig worden getransporteerd.

Is bij een repatriëring bagage toegestaan?

Ja, bij de meeste repatriëringen kunnen patiënten en hun begeleiders altijd handbagage meenemen.

Wanneer u veel bagage wilt meenemen, kunt u het door u geprefereerde vliegtuigmodel zelf uitzoeken en een groter ambulancevliegtuig kiezen. Wij adviseren u graag bij alle vragen omtrent bagagehoeveelheden bij repatriëringen.

Kunnen familieleden de repatriëring begeleiden?

Bij bijna alle repatriëringen in het vliegtuig kan tenminste één familielid of bekende van de patiënt de vlucht begeleiden. In een groter ambulancevliegtuig kunnen we afhankelijk van de gezondheidsconditie van de patiënt ook meerdere begeleidende personen en omvangrijke bagage meenemen.

Welke documenten zijn noodzakelijk voor een repatriëring?

Voor een repatriëring zijn een aantal documenten nodig voor wij het vervoer kunnen uitvoeren. De belangrijkste documenten zijn de recente medische gegevens van de patiënt en een bevestiging van het ziekenhuis waar de patiënt heen moet dat er plaats voor hen is.

Bij documenten in vreemde talen hoeft u zich niet druk te maken om de vertalingen: ze worden óf door onze meertalige artsen óf door onszelf direct gelezen.

Wie zorgt er voor de communicatie met de klinieken en artsen in het buitenland?

Onze medewerkers in de Medische Repatriëringsdienst spreken naast Nederlands, Duits en Engels ook Frans, Portugees, Spaans, Italiaans, Pools, Russisch en alle Arabische dialecten. Daardoor kunnen wij u op elk moment assisteren bij de communicatie met alle buitenlandse klinieken en plaatselijke artsen. Bij behoefte regelen wij voor u ook een geschikte tolk of meertalige arts, die u wereldwijd persoonlijk ter plaatse ondersteunt.
Afhankelijk van het aangevlogen land en de moedertaal van de patiënt zetten wij bovendien internationaal repatriëringspersoneel uit het buitenland in, om in de meeste gevallen de mogelijkheid van directe communicatie met alle betrokkenen te garanderen.

Wat te doen wanneer een buitenlandse kliniek niet-coöperatief is?

Het komt voor dat klinieken in het buitenland om diverse redenen het ontslag van de patiënt afwijzen of het medische dossier niet willen afgeven. Naast de financiële aspecten speelt ook de schroom van de behandelende artsen om de verantwoordelijkheid over te nemen een belangrijke rol. Maar deze zorg is ongegrond: niet de behandelend arts is voor de repatriëring verantwoordelijk, maar onze verantwoordelijke vliegerarts, die ook over de transporteerbaarheid beslist. Onze vliegerartsen beschikken over de jarenlange ervaring en uitgebreide vakkennis op het gebied van repatriëringen met vliegtuig en ziekenauto en kunnen daarom het beste inschatten, of de patiënt transporteerbaar is of niet. Spreekt u ons aan! Wij helpen u op elk gewenst moment om uw repatriëring op korte termijn te realiseren.

Ondanks dat ik het heb nagevraagd krijg ik geen medisch rapport. Is dat normaal?

Nee, praktisch overal ter wereld krijgen patiënten of hun naastenop aanvraag de medische rapporten te zien op korte termijn. Indien de buitenlandse kliniek de verstrekking van het medische dossier weigert, help het, met nadruk op uw wettelijke rechten te staan. Misschien kunt u ook naar de eigen verantwoordelijkheid verwijzen. Als u desondanks niet verder komt, neemt u dan contact met ons op, zodat wij u kunnen ondersteunen.

De kliniek weigert de patiënt te ontslaan. Wat kunnen we doen?

In de meeste gevallen kan niemand tegen zijn wil in een ziekenhuis worden vastgehouden, dit geldt overigens in vrijwel alle landen. Desondanks komt het voor, dat het overdragende ziekenhuis zich niet coöperatief toont en taalbarrières of gemis aan engagement van het plaatselijke personeel een ambulancevlucht schijnbaar onmogelijk maken. Hier kunt u met nadruk het ontslag van de patiënt eisen, misschien met verwijzing naar de eigen verantwoordelijkheid. Als de kliniek dan nog niet inbindt, neemt u op elk gewenst moment contact met ons op: ook in complexe situaties werken wij snel en oplossingsgericht aan een op de patiënt individueel aangepast ziekentransport.

De artsen in het buitenland dwingen ons, ze schriftelijk van elke verantwoordelijk te ontslaan. Wat kunnen we doen?

Zodra onze medische afdeling de transporteerbaarheid van uw familielid heeft vastgesteld, kunt u op die beslissing vertrouwen. Onze vliegerartsen beschikken over jarenlange ervaring en uitgebreide vakkennis op het gebied van repatriëringen uit het buitenland en kunnen daardoor de transporteerbaarheid van uw familielid het beste inschatten. Dankzij onze intensive care equipment bij de repatriëringen en ambulancevluchten transporteren wij wereldwijd ook de ernstigst zieke intensive care patiënten veilig. U kunt dan ook de verklaring betreffende de eigen verantwoordelijkheid van de behandelende kliniek gerust onderschrijven en de kliniek verlaten.

Beslist het buitenlandse ziekenhuis over de transporteerbaarheid van de patiënt?

Nee, in de meeste gevallen ontbreekt het de artsen in de lokale klinieken simpelweg aan kennis over de mogelijkheden van intensive care verzorging aan boord van ambulancevliegtuigen. Om die reden zijn ze vaak bang voor de verantwoordelijkheid van de repatriëring en zeggen ze liever dat de patiënt niet transporteerbaar is. In werkelijkheid beslist altijd uitsluitend de vliegerarts over de transporteerbaarheid van de patiënt. Wanneer uw familielid door de buitenlandse kliniek als niet transporteerbaar wordt ingeschaald, hoeft u deze beslissing niet te accepteren. Neemt u op elk gewenst moment contact met ons op: wij helpen u graag, in iedere situatie, om de optimale oplossing voor u te vinden.

Wie beslist er of de patiënt in staat is om te vliegen?

De beslissing over of de patiënt in staat is om te worden getransporteerd wordt uitsluitend door de begeleidende vliegerarts genomen! Per slot van rekening neemt hij ook de verantwoordelijkheid voor de repatriëring op zich.

Onze vliegerartsen zijn al sinds jaren actief op het gebied van medische repatriëringen en beschikken over gefundeerde kennis van de urgentiegeneeskunde en de vliegfysiologie. Om die redenen kunnen zij de transporteerbaarheid van de patiënt optimaal inschatten. Ook dankzij de intensive care uitrusting aan boord van de ambulancejet kunnen zelfs beademde intensive care patiënten veilig naar huis gevlogen worden.

Wanneer de behandelende artsen in het buitenlandse ziekenhuis de patient als niet-transporteerbaar inschalen, hoeft u deze beslissing niet te accepteren. Vaak zijn plaatselijke medici bang, voor de repatriëring verantwoordelijkheid te moeten nemen, helaas hebben dergelijke beslissingen soms ook een economische achtergrond. Neemt u in dergelijke gevallen gaarne zo spoedig mogelijk contact met ons op, om de daadwerkelijke transporteerbaarheid van de patiënt door onze medische afdeling betrouwbaar te laten beoordelen.

Wat kost een repatriëring?

Op deze vaak gestelde vraag is helaas geen algemeen antwoord mogelijk. De kosten van een repatriëring zijn afhankelijk van vele criteria zoals de toestand van de patiënt, de vliegafstand, de termijn waarop de repatriëring moet plaatsvinden, het aantal begeleidende personen, het grondtransport enz. Onze medewerkers berekenen u op elk gewenst moment geheel vrijblijvend en volledig kosteloos de precieze prijs van uw repatriëring. Daarvoor kunt u ons 24 uur per dag bereiken.

Hoe geef ik opdracht tot een repatriëring?

Wij maken het u eenvoudig: om een repatriëring aan te vragen is één contactopname voldoende. Hiervoor kunt u ons direct bellen, ons een e-mail sturen of ons contactformulier invullen. Wij bellen u graag kosteloos terug om alle vragen rondom uw repatriëring te verduidelijken. Desgewenst maken wij voor u een schriftelijke, individuele en vrijblijvende offerte, die u dan in alle rust samen in uw familiekring bespreken kunt. Wanneer u het met alle details eens bent krijgt u van ons een schriftelijke offerte, waarin u de belangrijkste informatie betreffende de afwikkeling van de repatriëring inclusief vluchttijden, meeting-points, afhaaltijden enz. vindt. Nadat u de offerte heeft bevestigd beginnen wij met de voorbereiding van uw repatriëring en nemen wij de gehele communicatie, organisatie en aanmelding bij vliegvelden en ziekenhuizen op ons. Uw repatriëring kunt u aansluitend per bankopdracht, creditcard of ook contant voldoen. Bij de toezegging van een dienovereenkomstige kostenovername rekenen wij de repatriëring direct af met uw verzekering, ziekenfonds of hulporganisatie.

Naar welke landen zijn repatriëringen mogelijk?

Onafhankelijk van in welk land zich onze patiënt bevindt kunnen wij deze ook op zeer korte termijn naar zijn vaderland terugbrengen. Het maakt niet uit of u in Europa, Azië, Afrika, Noord- Midden- of Zuid-Amerika of Australië/Nieuwzeeland ondersteuning nodig heeft, wij organiseren wereldwijd ambulancevluchten en repatriëringen en garanderen daarbij de hoogste medische kwaliteitsstandaarden.

Hoe snel wordt een repatriëring georganiseerd?

De snelheid waarin een repatriatie word georganiseerd is geheel afhankelijk van de snelheid van de andere partijen. Wij hebben wereldwijd ambulancevliegtuigen, helikopters en ambulances klaarstaan om u te helpen. Als wij tijdig alle benodigde informatie krijgen kunnen wij een repatriëring in principe binnen 24 tot 48 uur organiseren en uitvoeren. Mocht u dus snel een repatriëring willen laten uitvoeren neem dan snel contact op.

Ik heb een professionele partner nodig voor een repatriëring. Ben ik hier aan het juiste adres?

Ja, juist wanneer u op zoek bent naar een ervaren speciaal aanbieder van medische repatriëringen uit het buitenland, staat de Medische Repatriëringsdienst te allen tijde competent en betrouwbaar aan uw zijde. Al jaren lang specialiseren wij ons op medisch begeleide repatriëringen en patiënten transporten in vliegtuigen, helikopters en ambulances. Natuurlijk kunnen wij ook op korte termijn een individueel transportplan voor uw repatriëring maken. Door gebruik te maken van diverse medische luchtvaartuigen en ambulances verkorten wij de totale tijd voor de repatriëring uit het buitenland tot een minimum en maken wij het ziekentransport voor de patiënt en zijn begeleidende familieleden zo aangenaam mogelijk.

Onze afdelingen van de Medische Repatriëringsdienst spreken naast Nederlands ook Duits, Engels, Frans, Spaans, Portugees, Italiaans, Pools, Russisch alsmede diverse Arabische dialecten. Daardoor kunnen wij u in de meeste landen ter wereld direct ondersteunen en bijvoorbeeld de communicatie met de artsen in het buitenland van u over nemen. Op wens komen wij persoonlijk naar u toe, om ter plaatse voor een vloeiende afloop en directe communicatie met de artsen en klinieken zorg te dragen.

En het allerbelangrijkste: bij de Medische Repatriëringsdienst heeft u niet te maken met een anoniem call-center. Uw persoonlijke aanspreekpartner staat 24 uur per dag tot uw beschikking voor alle vragen en maakt voor u in de kortst mogelijke tijd een persoonlijke en transparante offerte. Bij ons bent u in de beste handen.