Krijg hulp »

Repatriëringen in een lijnvliegtuig

Bij patiënten met een minder ernstig ziektebeeld is de economische repatriëring in een lijnvliegtuig aan te raden.

Krijg hulp »

Repatriëringen in een lijnvliegtuig

Auslandsrückholung im Linienflugzeug

Een repatriëring in een lijnvliegtuig is voor sommige patiënten vanuit medisch oogpunt mogelijk en is veelal een economisch voordeliger alternatief voor de ambulancejet. Vandaar is het begrijpelijk, dat vele families van patiënten deze oplossing wensen. Vanzelfsprekend doen wij altijd alles om deze vorm van repatriëring voor zo veel mogelijk personen te realiseren en daarom controleren wij altijd kosteloos of een repatriëring van uw familielid in een lijnvliegtuig mogelijk is. 

N.B. Tegelijkertijd moeten wij er nadrukkelijk op wijzen dat repatriëringen in een lijnvliegtuig uit medische gronden slechts onder bepaalde voorwaarden mogelijk zijn. Talrijke ziektebeelden sluiten een repatriëring op deze manier helaas uit. Op grond van de meestal langere voorlooptijden van minstens drie dagen door de vliegmaatschappij waarmee wij rekening dienen te houden is bij een repatriëring op korte termijn de inzet van de ambulancejet de aan te raden optie, omdat de ambulancejet meestal nog op dezelfde dag inzetbaar is.

Afhankelijk van de toestand van de patiënt onderscheiden we drie soorten van repatriëringen in een lijnvliegtuig:

Repatriëring stabiele patiënt, zittend

De Medische Repatriëringsdienst biedt u wereldwijd op alle vliegroutes, die door lijnvliegmaatschappijen bediend worden, de mogelijk aan om de dienst van medische vluchtbegeleiding aan te vragen. De patiënt is gedurende de vlucht onder permanente controle van ons gekwalificeerde personeel, dat bij alle eventualiteiten snel reageren en hulp bieden kan.

De medische vluchtbegeleiding is vooral geschikt voor niet ernstig zieke patiënten, die niet door aanverwanten of bekenden kunnen worden begeleid.

Wij zorgen er steeds voor dat er een vluchtbegeleidend arts uitgeselecteerd wordt, die niet alleen over medische vakkennis beschikt maar ook over sociale vaardigheden, zodat de patiënt zich tijdens het transport steeds prettig voelt.

Repatriëring stabiele patiënt, liggend

Voor stabiele patiënten, die niet op intensive care maatregelen zijn aangewezen, is de repatriëring in een lijnvliegtuig bijzonder geschikt.

Of deze optie daadwerkelijk in aanmerking komt is steeds afhankelijk van de precieze diagnose van de patiënt en de betreffende vliegroute. In de cabine bevindt zich een stretcher, waarop de patiënt liggend en onder de verzorging van een medisch team naar zijn vaderland gebracht wordt. De patiënt wordt door middel van een scheidingsgordijn van de andere passagiers afgezonderd. Vanzelfsprekend hoeft de patiënt gedurende zijn repatriëring niet alleen te zijn: voor aanverwanten en vrienden van de patiënt kunnen zitplaatsen in de directe omgeving van de patiënt geboekt worden.

N.B.: Bij de organisatie van een repatriëring in een lijnvliegtuig zijn wij op de medewerking van de vliegtuigmaatschappijen aangewezen. Daardoor wordt ons werk door het interne bewerkingsproces van die maatschappijen en de betreffende voorlooptijden beïnvloed. Beperkte beschikbaarheid van vrije plaatsen, strikte medische controles of de nodige ombouw van het vliegtuig leiden helaas regelmatig tot vertragingen of zelfs de afwijzing van de repatriëring door de betreffende vliegtuigmaatschappij. Low-budget vliegmaatschappijen haken bij het thema ziekentransport af, omdat ze deze service in de meeste gevallen niet aanbieden kunnen. Al deze redenen leiden ertoe, dat men zulke patiententransporten zelfs als veelvlieger uiterst zelden beleeft. 

Intensive care transport in een lijnvliegtuig

Op grond van de grote inspanning voor de ombouw van het vliegtuig, die de vliegmaatschappijen leveren moeten, om de cabine voor de ernstig zieken uit te rusten, kunnen intensive care patiënten uitsluitend op lange afstanden (vanaf acht uren vliegtijd) in een lijnvliegtuig getransporteerd worden. (Op kortere afstanden is een repatriëring in een ambulancejet (link) meestal economischer.) Hiervoor wordt het zogenaamde PTC (Patient Transport Compartment) ingezet. Bij de PTC betreft het een kleine compacte cabine, die met uitvoerig intensive care equipment is uitgerust. Ze beschikt over verstelbare brancards en schermt de patient door middel van scheidingswanden af van de andere passagiers. Daardoor kunnen ook patiënten met ernstige ziektes in een lijnvliegtuig getransporteerd worden.

De PTC is onder anderen uitgerust met volgende equipment:

  • Bifasische defibrillator
  • externe pacemaker, spuitpomp en drukinfusiebuidel
  • schepbrancard met vacuummatras en patienten-warmhoudsysteem
  • noodrugzak met speciale uitrusting voor verzorging van kinderen en zuigelingen.
  • draagbaar intensive care transport beademingsapparaat.
  • Minimaal 6000 liter zuurstof
  • Sets ter bescherming tegen infecties
  • Multifunctiemonitor voor ECG-bewaking, bloeddrukmeting, Pulsoximetrie, Kapnografie en temperatuurmeting.
  • beademingszak met demandventiel alsmede afzuigpompen.

Afhankelijk van de gezondheidstoestand van de patiënt zetten wij vanzelfsprekend verder noodzakelijk medisch instrumentarium en medicamenten in, om de hoogst mogelijke medische veiligheid gedurende de ambulancevlucht te garanderen.

N.B.: We staan in voortdurend contact met alle vliegmaatschappijen en proberen de snelst mogelijke oplossing voor u te vinden, desondanks moeten deze vliegmaatschappijen in verband met de noodzakelijke voorbereidingen eerst controleren of en wanneer de repatriëring in het lijnvliegtuig mogelijk is.

De meeste vliegmaatschappijen hebben normaal gesproken minstens twee tot drie dagen voorlooptijd nodig om de noodzakelijke voorbereidingsmaatregelen te treffen. Enige passagiersstoelen moeten worden uitgebouwd zodat de brancard c.q. de PTC voor de patiënt in het vliegtuig ingebouwd worden kan.

Een dergelijke ombouw kan uitsluitend worden doorgevoerd op de thuisvluchthaven van de betreffende vliegmaatschappij, wat de keuze van de mogelijke vliegverbindingen nogmaals duidelijk inperkt. Bovendien mag niet worden vergeten dat het welzijn van de eigen vlieggasten steeds prioriteit heeft, al helemaal in de business- c.q. first class. Ook daarom voeren alle vliegmaatschappijen nauwgezette medische controles door, om complicaties aan boord of hinder voor andere passagiers al vooraf zo veel mogelijk uit te sluiten. 

Voor het uitvoeren van ambulancevluchten in lijnvliegtuigen zijn in de meeste gevallen rechtstreekse vluchten behulpzaam, wat de keuze van de in aanmerking komende luchtvaartmaatschappijen verder beperkt. Indien tussenstops niet te vermijden zouden zijn, dan moet op grond van de mogelijke vertragingen en complicaties door aansluitende vluchten over de inzet van een ambulancejet worden nagedacht.

Heeft u nog vragen?

In onze FAQ vindt u nuttige informatie betreffende medische repatriëringen in een lijnvliegtuig.

Nu contact opnemen voor uw repatriëring

Bij vragen of offerteaanvragen kunt u ons 24 uur per dag telefonisch, per E-Mail of d.m.v. ons contactformulier bereiken. U bereikt ons ervaren, internationale team: