Krijg hulp »

Passagiersvliegtuig

Bij patiënten met een minder ernstig ziektebeeld is de economische repatriëring in een passagiersvliegtuig aan te raden.

Krijg hulp »

Repatriëringen in een passagiersvliegtuig

Leestijd: 3 minuten

Wanneer een ambulancevlucht te duur is of als het niet medisch noodzakelijk is kan een medische vlucht met een begeleider in een passagiersvliegtuig een goed alternatief bieden. Aangezien deze optie vaak gunstiger uitkomt controleren wij altijd kosteloos of een medische vlucht in een passagiersvliegtuig mogelijk is.

Men moet wel onthouden dat een medische vlucht in een passagiersvliegtuig niet voor iedereen mogelijk is. Er zijn bepaalde medische voorwaarden waar iemand aan moet voldoen om een verantwoord vervoer te garanderen. Veel mensen kunnen geen gebruik maken van deze optie door een te ernstige ziekte. In gevallen waar tijd van het grootste belang is kan een medische vlucht wellicht ook niet de beste keuze zijn. Het kost meestal minimaal drie dagen voor de vliegmaatschappij om alles voor te bereiden met als gevolg dat de repatriëring wat langer duurt.

Afhankelijk van de toestand van de patiënt zijn er drie soorten medische vlucht mogelijkheden in een vliegtuig:

Repatriëring aan boord passagiers vliegtuig

Voor mensen die in staat zijn zittend te reizen bied de Medische Repatriëringsdienst wereldwijd medisch begeleide vluchten aan. Tijdens deze vlucht wordt u door ons gekwalificeerde personeel onder permanent toezicht gehouden. Zo kunnen ze, mocht dat nodig zijn, altijd ingrijpen en helpen tijdens complicaties.

Deze optie is vooral geschikt voor patiënten die zittend kunnen worden vervoerd maar wel medisch toezicht nodig hebben.

Auslandsrückholung im Linienflugzeug

Wij zorgen er altijd voor dat onze medische begeleiders niet alleen over medische kennis beschikken maar ook over sociale vaardigheden. Zo kunnen wij onze patiënten van een veilige en aangename reis verzekeren.

Repatriëring stabiele patiënt, liggend

Patiënten die in stabiele toestand verkeren en geen intensive care nodig hebben kunnen ook gebruik maken van een medische vlucht in een passagiersvliegtuig.

Aan de hand van de toestand van de patiënt is er ook de optie om een brancard in het vliegtuig te plaatsen. Hiervoor worden meerdere rijen van stoelen geboekt zodat de brancard er goed in past. Daarnaast plaatsen we een gordijn in het vliegtuig zodat de patiënt met zo min mogelijk stress vervoerd kan worden. Er is ook een medisch team aanwezig die ervoor zorgt dat de gezondheid en het comfort van de patiënt word gegarandeerd. Mocht het gewenst zijn dat vrienden of familie als begeleiders meegaan kunnen wij in de buurt van de brancard andere zitplaatsen te boeken.

Bij de organisatie van een repatriëring in een passagiers vliegtuig zijn wij op de medewerking van de vliegtuigmaatschappijen afhankelijk. Daardoor wordt ons werk door het interne bewerkingsproces van die maatschappijen en de betreffende voorlooptijden beïnvloed. Bijvoorbeeld beperkte beschikbaarheid van vrije plaatsen, strikte medische controles of de nodige ombouw van het vliegtuig leiden helaas regelmatig tot vertragingen of zelfs de afwijzing van de repatriëring door de betreffende maatschappij. Low-budget maatschappijen haken bij het thema ziekentransport af, omdat ze deze service in de meeste gevallen niet aanbieden. Al deze redenen leiden ertoe, dat men zulke transporten zelden uit kan voeren. Het is natuurlijk altijd mogelijk om deze optie te proberen mits de gezondheidstoestand van de patiënt het toelaat.

Intensive care transport in een vliegtuig

Op grond van de grote inspanning voor de ombouw van het vliegtuig, die de vliegmaatschappijen leveren moeten, om de cabine voor de ernstig zieken uit te rusten, kunnen intensive care patiënten uitsluitend op lange afstanden (vanaf acht uur vliegtijd) in een lijnvliegtuig getransporteerd worden. (Op kortere afstanden is een repatriëring in een ambulancevliegtuig meestal voordeliger) Hiervoor wordt een zogenaamd PTC (Patient Transport Compartment) ingezet. Een PTC is een kleine compacte cabine, die met uitgebreide IC medische apparatuur is uitgerust. Het beschikt over verstelbare brancards en schermt de patiënt door middel van scheidingswanden af van de andere passagiers. Daardoor kunnen ook patiënten met ernstige ziektes in een vliegtuig getransporteerd worden.

De PTC is onder anderen uitgerust met de volgende uitrusting:

  • Bifasische defibrillator
  • Externe pacemaker, spuitpomp en drukinfusiebuidel
  • Schepbrancard met vacuümmatras en verwarmingssysteem
  • Noodrugzak met speciale uitrusting voor kinderen en pasgeborenen
  • Draagbaar intensive care transport beademingsapparaat
  • Minimaal 6000 liter zuurstof
  • Sets ter bescherming tegen infecties
  • ECG monitor
  • Beademingszak

Afhankelijk van de gezondheidstoestand van de patiënt zetten wij vanzelfsprekend verder noodzakelijk medisch instrumentarium en medicamenten in, om de hoogst mogelijke medische veiligheid gedurende de ambulancevlucht te garanderen.

Afhankelijk van de toestand van de patiënt zetten wij vanzelfsprekend extra apparatuur in om ervoor te zorgen dat onze klanten de beste zorg aan boord hebben.

We staan in voortdurend contact met alle luchtvaartmaatschappijen en proberen de snelst mogelijke oplossing voor u te vinden, desondanks moeten deze maatschappijen in verband met de voorbereidingen eerst controleren of en wanneer de repatriëring in het vliegtuig mogelijk is.

De meeste maatschappijen hebben normaal gesproken minstens twee tot drie dagen tijd voor vertrek nodig om de noodzakelijke voorbereidingsmaatregelen te treffen. Stoelen moeten worden uitgebouwd zodat de brancard of de PTC voor de patiënt in het vliegtuig ingebouwd worden kan.

Een dergelijke ombouw kan uitsluitend worden doorgevoerd op de thuisvluchthaven van de betreffende maatschappij, wat de keuze van de mogelijke verbindingen beperkt. Bovendien mag niet worden vergeten dat het welzijn van de andere passagiers altijd prioriteit heeft, al helemaal in de business of first class. Ook daarom voeren alle vliegmaatschappijen strenge medische controles door, om complicaties aan boord of hinder voor andere passagiers zo veel mogelijk uit te sluiten.

Voor het uitvoeren van ambulancevluchten in passagiers vliegtuigen zijn in de meeste gevallen rechtstreekse vluchten behulpzaam, wat de keuze van de in aanmerking komende luchtvaartmaatschappijen verder beperkt. Indien tussenstops niet te vermijden zouden zijn, dan moet op vanwege de mogelijke vertragingen en complicaties door aansluitende vluchten over de inzet van een ambulancevliegtuig worden nagedacht.

Extra informatie nodig?

In onze FAQ vindt u nuttige informatie betreffende medische repatriëringen in een passagiers vliegtuig.

Nu contact opnemen voor uw repatriëring

Voor een gratis consultatie kunt u ons ervaren team 24-uur per dag telefonisch bereiken. Voor elke aanvraag kunt u ons ook een e-mail sturen of ons contact formulier invullen.