Krijg hulp »
+++ Coronavirus: Repatriëringen uit het buitenland zijn nog steeds mogelijk +++

Ziekte tijdens de vakantie: medisch begeleide retourvlucht

Krijg hulp »

Ziekte tijdens de vakantie: medisch begeleide retourvlucht

Veel reizigers beschouwen hun vakantie als de mooiste tijd van het jaar; Naargelang de voorkeur kan men eindelijk ontspannen, een nieuwe cultuur leren kennen of de favoriete vrijetijdsbesteding uitoefenen. Een ernstige ziekte kan echter aan alle vakantiepret abrupt een einde maken. Plotseling moet men ver weg van huis een medische behandeling ondergaan. Een retourvlucht op eigen kracht is onmogelijk.

Krankenwagen am Flughafen

Omdat de medische situatie in veel populaire vakantiebestemmingen niet voldoet aan de normen van het thuisland, willen veel zieke toeristen echter zo snel mogelijk naar huis terugkeren. De oplossing: een medisch begeleide retourvlucht.

Hoe wordt een medisch begeleide retourvlucht uitgevoerd?

Afhankelijk van hoe ziek de patiënt is en hoe dringend hij naar huis wil terugkeren, zijn er verschillende mogelijkheden voor een medisch begeleide retourvlucht. In geval van ernstige ziekten en dringende gevallen wordt bij voorkeur voor een ambulancevliegtuig gekozen. Als intensieve medische zorg niet nodig is en een bepaalde planningstijd geen probleem is, kan ook een medisch begeleide lijnvlucht worden genomen.

Retourvlucht in een ambulancevliegtuig

Een ambulancevliegtuig biedt voor de patiënt omstandigheden die met een moderne intensive-care vergeleken kunnen worden. De medische apparatuur voldoet aan de nieuwste stand van de techniek. Een ervaren vliegarts is tijdens de complete vlucht verantwoordelijk voor het welzijn van de patiënt.

Omdat ambulancevliegtuigen over de hele wereld gestationeerd zijn en zonder problemen ook op kleinere regionale luchthavens kunnen landen, staan ze op elk gewenst moment snel ter beschikking - onafhankelijk van waar de patiënt zich bevindt. Zo kan de retourvlucht onder medische begeleiding vaak nog op dezelfde of op de volgende dag worden uitgevoerd.

Retourvlucht in een lijnvliegtuig (liggend)

Als de patiënt liggend vervoerd moet worden, maar zijn ziekte minder ernstig is, kan hij op sommige routes ook terugkeren met een lijnvliegtuig. Hij wordt dan begeleid door een arts of paramedicus die een nooduitrusting bij zich heeft en onmiddelijk ingrijpt als dat nodig is. De patiënt brengt de vlucht door op een stretcher, die speciaal voor hem in het lijnvliegtuig wordt ingebouwd. Een privacygordijn beschermt tegen de nieuwsgierige blikken van zijn medereizigers.

Voor een liggende repatriëring in een lijnvliegtuig moet met een planningstijd van 1-2 dagen worden rekening gehouden. Gedurende deze periode onderzoekt de luchtvaartmaatschappij de medische situatie van de patiënt en beslist of ze met de repatriëring akkoord gaat. De montage van de stretcher neemt in de meeste gevallen slechts enkele uren in beslag. Hoewel de montagetijd relatief kort is, betekent dit vaak dat een liggend patiëntentransport meestal alleen op langeafstandsvluchten mogelijk is. Op korte trajecten starten lijnvliegtuigen zo snel mogelijk met de retourvlucht, zodat er geen tijd is om een stretcher te installeren.

Ook bij verbindingen met een overstap is een stretcher zelden mogelijk. De coördinatie van de afzonderlijke vluchten is hier zeer complex en een eventuele gemiste aansluitende vlucht zou leiden tot onacceptabele complicaties voor de patiënt. Het is eventueel wél mogelijk om een langeafstandsvlucht in een lijnvliegtuig met een kortere shuttlevlucht in een ambulancevliegtuig te combineren.

Retourvlucht in een lijnvliegtuig (zittend)

Als de patiënt zelfs voor langere tijd kan zitten (tenminste voor de duur van de start- en landingsfase), behoort een retourvlucht in een lijnvliegtuig die zittend wordt doorgebracht ook tot de mogelijkheden. Net als bij een liggend transport reist de patiënt samen met een arts of een paramedicus, die indien nodig onmiddellijk medische hulp verleent. Over het algemeen krijgen zieke vakantiegangers en de medische begeleider samenhangende zitplaatsen in de Business Class. Hier kan de patiënt zijn stoel in een liggende positie zetten en zo comfortabel en stressvrij reizen. Bovendien biedt de Business Class de medische begeleider voldoende ruimte om in te grijpen, indien dit noodzakelijk is.

De beschreven omstandigheden in de Business Class zijn met name gebruikelijk voor langeafstandsvluchten. Op kortere afstanden worden meestal kleinere vliegtuigen ingezet, die niet over een eigen Business Class beschikken. In plaats daarvan wordt er een bereik in de Economy Class ter beschikking gesteld, waarbij slechts elke tweede zitplek bezet wordt. Of deze voorwaarden voldoende zijn om de patiënt een medisch veilige, stressvrije retourvlucht aan te bieden, moet per geval worden beslist.

Ook in het geval van een zittend retourtransport met medische begeleiding moet de luchtvaartmaatschappij toestemming geven voor de repatriëring. Hiervoor controleert de luchtvaartmaatschappij, tijdens een planningstijd van 1-2 dagen, de medische documentatie. Voor een zittend patiëntentransport wordt de voorkeur gegeven aan een directe verbinding. Per geval zal worden bekeken of ook een verbinding met een overstap een optie is.

Ziek tijdens de vakantie: betaalt de verzekering de retourvlucht?

Wie op vakantie ziek wordt en een retourvlucht onder medische begeleiding nodig heeft, wordt geconfronteerd met kosten die niet in het vakantiebudget waren opgenomen. De basisverzekering is niet verantwoordelijk. Uitsluitend een reisverzekering vergoedt onder bepaalde voorwaarden de kosten. Ook hier wordt echter elk afzonderlijk geval tot in detail onderzocht. De meeste polissen dekken alleen de kosten van de retourvlucht in medisch noodzakelijke gevallen. Er is sprake van een dergelijk geval als er in het land van verblijf geen passende behandeling mogelijk is.

Aangezien de meeste behandelingen ondanks de vaak lagere standaard in veel landen ter wereld in principe mogelijk zijn, wordt er slechts een gering aantal repatriëringen als medisch noodzakelijk geclassificeerd. Veel vaker komen medisch zinvolle gevallen voor, waarbij de behandeling in het thuisland vaak betere resultaten belooft. Dit geval komt relatief vaak voor, maar slechts enkele polissen vergoeden ook bij medisch zinvolle gevallen de kosten van de retourvlucht.

Retourvlucht op eigen kosten

Als er geen verzekering is afgesloten, de verzekeraar de vergoeding van de kosten weigert of het besluitvormingsproces te lang duurt, is er ook een retourvlucht op eigen kosten mogelijk. Particuliere dienstverleners zoals de Medische Repatriëringsdienst helpen u graag en verzorgen de organisatie. De kosten moeten vanwege de vele variabele factoren voor elke patiënt afzonderlijk worden berekend. We houden in het bijzonder rekening met:

  • het benodigde transportmiddel
  • de af te leggen afstand
  • de gezondheidstoestand van de patiënt
  • de spoedeisendheid van de aanvraag
  • het aantal begeleiders

In een telefonisch adviesgesprek berekenen wij graag een vrijblijvende richtprijs voor u.

Wij staan voor u klaar

Een ernstige ziekte op vakantie betekent meestal ook dat de patiënt niet zelf zijn retourvlucht kan regelen. Zijn gezondheidstoestand vereist dat hij het rustig aan doet. Ons ervaren team staat 24 uur per dag voor u klaar, om u bij alle aangelegenheden maximaal te ondersteunen.

Onze internationale medewerkers kunnen met het ziekenhuispersoneel in veel verschillende landen in de moedertaal communiceren en zo taalbarrières overwinnen. Uitstekende contacten en een jarenlange ervaring stellen ons in staat om uw retourvlucht snel te plannen en exact te coördineren. Dankzij onze bed-tot-bed service is zelfs de route naar de luchthaven en het verdere transport van de bestemmingsluchthaven naar het ziekenhuis geen probleem. Wij organiseren graag het transport over de weg en coördineren alle afhaal- en overdrachttijden.

U hebt nog vragen?

Als u nog vragen heeft over de procedure en de organisatie van een repatriëring, neem dan een kijkje in onze FAQ. Aarzel niet om contact met ons op te nemen als u daar geen antwoord op uw vraag vindt.

Nu contact opnemen voor uw repatriëring uit het buitenland

Onze 24-uurs service staat op elk gewenst moment voor u klaar. Wij adviseren u gratis en stellen op verzoek een vrijblijvende offerte op. Neem contact met ons op:

Terug