Krijg hulp »
+++ Coronavirus: Repatriëringen uit het buitenland zijn nog steeds mogelijk +++

Vliegen met longfibrose: uw mogelijkheden

Krijg hulp »

Vliegen met longfibrose: uw mogelijkheden

Verhardingen en littekenvorming van het longweefsel - ook longfibrose genoemd - beïnvloeden de prestaties van de longen. Benauwdheid en hoesten behoren tot de meest voorkomende symptomen. De algemene fysieke belastbaarheid neemt af. Omdat de lucht in de passagierscabine van een lijnvliegtuig dunner is, kunnen de problemen tijdens de vlucht toenemen. Terwijl gezonde passagiers met de lagere luchtdruk en het geringe zuurstofgehalte van de lucht kunnen omgaan, worden longen die al verzwakt zijn door fibrose nog meer belast. Daarom is het niet aan te raden, bij een longfibrose zonder speciale voorzorgsmaatregelen een vlucht te nemen. Wij lichten de volgende opties voor u toe.

Met longfibrose meevliegen met een lijnvliegtuig?

In ernstige gevallen hebben longfibrosepatiënten zowel op de grond als ook tijdens de vlucht extra zuurstof nodig. Sommige andere patiënten redden het buiten het vliegtuig weliswaar zonder extra zuurstof, maar zijn vanwege de dunnere lucht aan boord hierop wel tijdens de duur van de vlucht aangewezen. Dit is direct het belangrijkste probleem, waar een longfibrosepatiënt mee te maken krijgt bij een lijnvlucht: flessen vloeibare zuurstof worden als gevaarlijke goederen beschouwd en mogen daarom niet in een lijnvliegtuig worden meegenomen.

Naast dit algemene voorschrift gelden afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij verschillende regels voor alternatieven voor vloeibare zuurstof. Sommige luchtvaartmaatschappijen staan cilinders met zuivere zuurstof of een zuurstofconcentrator toe. Andere airlines omzeilen dit complexe thema en verbieden elke vorm van zuurstof in de passagierscabine, zodat een lijnvlucht met longfibrose voor veel patiënten onmogelijk wordt.

Fit to fly

Al in de aanloop naar de vlucht is er een zekere mate van bureaucratie nodig. Bij zware gezondheidsbeperkingen beoordeelt de luchtvaartmaatschappij aan de hand van de gezondheidsgegevens van de patiënt of de toestand van deze patiënt het vliegen toestaat. Hiervoor moet de passagier medische documenten ter inzage voorleggen - bij voorkeur al weken voor de vlucht. Vervolgens besluit de luchtvaartmaatschappij of de patiënt ‘fit to fly’ is.

Zelfs een positieve beslissing vormt geen garantie: als de gezagvoerder op de dag van de reis van mening is dat het uit medisch oogpunt niet verantwoord is om de patiënt mee te nemen, kan hij het ziekentransport weigeren. Dit gebeurt vooral wanneer de toestand van de patiënt slechter is in dan de ingediende documenten werd beschreven.

Medische vluchtbegeleiding

Indien een patiënt tijdens zijn lijnvlucht medisch begeleid moet worden, bieden wij u deze service graag aan. In dit geval fungeert een paramedicus of arts als zogenaamde Medical Escort. Hij reist met zijn patiënt mee en heeft een medische nooduitrusting bij zich. Zo kan hij te allen tijde ingrijpen als dat nodig is.

Met name bij patiënten met longfibrose is het raadzaam dat de patiënt en de medische begeleiding businessclass reizen. Hier is er sprake van de noodzakelijke bewegingsvrijheid, voor het geval er daadwerkelijk moet worden ingegrepen. Bovendien is de zitpositie variabeler en kan de stoelleuning zo worden ingesteld, dat dat patiënt zo goed mogelijk kan ademen.

Altijd een optie: het ambulancevliegtuig

Een ambulancevliegtuig is voor patiënten met longfibrose altijd een alternatief. Een dergelijk vliegtuig wordt in de volgende gevallen ingezet:

  • als er naast de longfibrose een acute ziekte optreedt, zodat een ziekentransport door de lucht noodzakelijk is
  • als de luchtvaartmaatschappij de patiënt geweigerd heeft
  • als de vlucht op zo’n korte termijn moet plaatsvinden, dat er geen tijd voor de bureaucratie van een normale luchtvaartmaatschappij is

In vergelijking tot een lijnvlucht biedt een ambulancevliegtuig het voordeel dat er aan boord altijd voldoende medische zuurstof is om de ademhaling van de patiënt te ondersteunen. Daarnaast wordt de vlucht begeleid door een arts die de zuurstofverzadiging en andere vitale parameters van zijn patiënt bewaakt en bij complicaties direct kan ingrijpen.

De uitrusting van een ambulancevliegtuig komt overeen met die van een moderne intensive care, zodat zelfs ernstig zieke patiënten te allen tijde optimaal verzorgd kunnen worden. Bovendien kunnen ambulancevliegtuigen ook kleine luchthavens aanvliegen en zo veel dichter bij de bestemming van de zieke passagier landen.

Ten tijde van de corona-pandemie ook zeer relevant: de patiënt deelt het vliegtuig alleen met het medische team en een eventuele begeleider. Er zijn geen overige medepassagiers en het inchecken verloopt niet via de drukke terminal op de luchthaven. Hierdoor wordt het infectierisico geminimaliseerd - wat met name voor patiënten met longfibrose, die vanwege hun aandoening tot de risicogroep behoren, een belangrijk voordeel is.

Patiëntvriendelijke drukaanpassing

In bijzonder zware gevallen biedt het ambulancevliegtuig nog een andere optie: de Sea Level Vlucht. Hier vindt een patiëntvriendelijke drukaanpassing plaats, zodat de omstandigheden in de passagierscabine vergelijkbaar zijn met die op de grond. De luchtdruk is hoger, waardoor de lucht meer zuurstof bevat. Zo kunnen patiënten met longfibrose beter ademen en wordt er minder extra zuurstof benodigd.

Hoeveel kost een ambulancevlucht?

De kosten van een ambulancevlucht worden berekend op basis van verschillende individuele factoren en zijn daarom van het individuele geval afhankelijk. Een belangrijke rol spelen de vliegroute en de gezondheidstoestand van de patiënt. Ook het gewenste aantal begeleiders, het gekozen vliegtuigtype en de urgentie van de aanvraag zijn van invloed op de prijs. Wij bespreken graag uw specifieke geval en berekenen vrijblijvend de kosten voor uw ambulancevlucht.

Nu contact opnemen voor uw repatriëring uit het buitenland

Onze 24-uurs service staat op elk gewenst moment voor u klaar. Wij adviseren u gratis en stellen op verzoek een vrijblijvende offerte op. Neem contact met ons op:

Terug