Krijg hulp »

Hoe werkt ziekenvervoer in een vliegtuig?

Alle informatie over ziekenvervoer per vliegtuig. Ga goed voorbereid op reis. Al uw opties op een rij. Medische-Repatriëringsdienst 24/7 tot uw dienst.

Krijg hulp »

Hoe werkt ziekenvervoer in een vliegtuig?

Leestijd: 3 minuten

Bij ziekenvervoer over langere afstanden zijn helikopters noch ambulances een realistische optie. Een ambulancevliegtuig kan daarentegen lange afstanden afleggen, maar is misschien niet nodig. Ook in een passagiersvliegtuig kan er immers een ziekentransport worden uitgevoerd. De kosten liggen hier beduidend lager dan bij een ambulance(vliegtuig) vlucht.

Wanneer is het mogelijk om een patiënt te repatriëren?

Om een ziekenvervoer in een vliegtuig te kunnen uitvoeren, moet er aan enkele voorwaarden worden voldaan:

  • Stabiele gezondheidstoestand van de patiënt
  • Planningstijd van 2-3 dagen
  • Toestemming van de luchtvaartmaatschappij

Gezondheidstoestand van de patiënt

Een vlucht in een passagiersvliegtuig is vrijwel nooit een optie voor intensive care patiënten. Sommige luchtvaartmaatschappijen beschikken weliswaar over een zogenaamde PTC (Patient Transport Compartment), die omstandigheden creëert die vergelijkbaar zijn met die op een ICU afdeling van een ziekenhuis. In de praktijk schrikken de maatschappijen echter vaak terug voor de gecompliceerde installatie van een PTC, zodat deze alleen wordt toegepast op langeafstandsvluchten en in zeer zeldzame gevallen. Over het algemeen worden patiënten getransporteerd in een lijnvliegtuig zonder intensive care apparatuur. Wie afhankelijk is van deze apparatuur, heeft een ambulancevliegtuig nodig. Ook bepaalde niet-intensieve ziektebeelden sluiten deze vorm van repatriëren uit.

Planningstijd

De planningstijd speelt tevens een rol wanneer het om de gezondheidstoestand van de patiënt gaat. Als er sprake is van een acute situatie, waarin het niet mogelijk is om nog 2-3 dagen op het transport te wachten, is het repatriëren per vliegtuig niet mogelijk: deze dagen heeft de luchtvaartmaatschappij nodig om de medische gegevens van de patiënt te controleren en de vlucht goed te keuren. Dit proces kan helaas niet versneld worden waardoor het in die gevallen beter is om een andere vorm van repatriëren te kiezen. 

Toestemming van de luchtvaartmaatschappij

De luchtvaartmaatschappij controleert de medische gegevens van de patiënt zorgvuldig en beslist alleen, of het vervoer in hun vliegtuig uitgevoerd kan worden. Ook wanneer er geen bindende regels zijn, kan het besluit van de luchtvaartmaatschappij in de meeste gevallen voorspeld worden. Zelfs als de vlucht vooraf werd bevestigd, kan de bemanning ter plaatse de patiënt weigeren. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de toestand van de patiënt in werkelijkheid ernstiger blijkt te zijn dan op papier. Het is daarom belangrijk om al voor de vlucht de gezondheidstoestand van de patiënt realistisch te beschrijven en eventuele veranderingen onmiddellijk mee te delen.

Hoe verloopt een ziekenvervoer?

Boeing 737

Ziekenvervoer per vliegtuig wordt over het algemeen zittend of liggend uitgevoerd, afhankelijk van wat het ziektebeeld van de patiënt vereist. In elk geval staat een arts of paramedicus de patiënt gedurende de hele vlucht ter zijde. Deze medische vluchtbegeleider heeft een nooduitrusting bij zich en kan onmiddellijk ingrijpen indien nodig. Ook begeleiders kunnen zonder problemen met de patiënt meereizen. Ze ontvangen een vliegticket met een zitplaats in de buurt van de patiënt.

Uiteraard gelden voor de patiënt en zijn begeleider de normale regels voor het reizen per vliegtuig. Ze hebben een geldig vliegticket nodig, moeten voldoen aan de bagageregels van de luchtvaartmaatschappij en hebben afhankelijk van het land van bestemming een visum nodig om het land binnen te komen. Voor de vlucht moeten ze door de douane en de paspoortcontrole. Wanneer de gezondheidstoestand van de patiënt een reguliere douane check niet toelaat, kan er een afzonderlijke controle worden uitgevoerd waarbij met de gezondheid van de patiënt rekening wordt gehouden.

Liggend ziekenvervoer in een vliegtuig

Als de patiënt liggend moet worden vervoerd, wordt er een stretcher in de passagierscabine ingebouwd. Deze speciale brancard biedt de patiënt voldoende comfort. Een gordijn biedt voldoende privacy voor de patiënt gedurende de reis. De medische vluchtbegeleider blijft altijd in de buurt, zodat het welzijn van de patiënt te allen tijde gegarandeerd is.

De installatie van een stretcher duurt enkele uren. Het is dan ook vaak niet mogelijk om op korte trajecten patiënten liggend te vervoeren. De luchtvaartmaatschappijen - vooral de zogenaamde ‘low (cost) budget airlines’ - plannen zeer korte tussenstops in voordat het vliegtuig weer vertrekt. Liggend transport is daarom (met name) meestal alleen geschikt voor langeafstandsvluchten.

Ook zijn met name directe verbindingen geschikt voor liggend transport. Het overstappen naar een ander vliegtuig en de hiermee samenhangende wachttijd vormen voor de patiënt vaak een grote belasting. Daarnaast kunnen er vertragingen optreden, zodat de aansluitende vlucht niet kan wachten. Een vervangende vlucht, die tevens over een stretcher beschikt, kan vaak niet op zo’n korte termijn worden georganiseerd.

Indien er geen directe vlucht voor een ziekenvervoer ter beschikking staat, vinden we graag samen met u een oplossing. Zo kan er bijvoorbeeld een korte shuttlevlucht in een (ambulance) vliegtuig of helikopter naar een luchthaven met een directe verbinding worden georganiseerd. Op deze manier kan de patiënt ten minste het grootste deel van de reis liggend doorbrengen.

Zittend ziekenvervoer in een vliegtuig

Mobilitätsservice

Als de patiënt kan zitten, is een ziekenvervoer in een vliegtuig meestal onproblematisch. Normaal gesproken krijgen de patiënt en de begeleider een reguliere zitplaats in de Business Class. Hier beschikt de medische vluchtbegeleider (indien nodig) over de benodigde bewegingsvrijheid. De patiënt kan ondertussen tijdens de vlucht comfortabel zitten of de stoel zelfs in een liggende positie zetten.

Op korte afstandsvluchten bestaat de Business Class vaak uit rijen zitplaatsen die vergelijkbaar zijn met de Economy Class. Er wordt echter steeds een stoel vrijgehouden, zodat de passagiers mooi ruim kunnen zitten. Wanneer de patiënt voor de duur van de vlucht onder deze omstandigheden kan zitten, staat het vervoer van de patiënt niets meer in de weg. Een verbinding met overstap is ook bij een zittend ziekenvervoer meestal geen probleem: indien nodig kan de mobiliteitsdienst van de luchthaven helpen bij het overstappen.

Wij organiseren uw ziekenvervoer

Wanneer u een ziekenvervoer in een vliegtuig wenst, is de Medische Repatriëringsdienst uw competente en betrouwbare partner. Wij voeren de organisatie en coördinatie van het ziekenvervoer voor u uit, regelen alle afspraken met de luchtvaartmaatschappij en staan te allen tijde voor u klaar met advies en hulp. Wanneer het vervoer van een patiënt in een vliegtuig onrealistisch blijkt te zijn, adviseren wij u graag over mogelijke alternatieven.

Met onze bed-tot-bed-service bieden wij u een patiëntentransport van A tot Z aan: onze ambulance haalt de patiënt op van zijn verblijfplaats en brengt hem onder medische begeleiding naar het vliegveld. Ook bij de bestemmingsluchthaven staat een van onze ambulances voor de patiënt klaar en transporteert hem veilig naar huis of naar het ziekenhuis.

Neem nu contact op voor uw repatriëring uit het buitenland

Wij staat te allen tijde voor u klaar met gratis advies. Neem simpelweg contact op via onze 24-uur service. Op aanvraag berekenen wij voor u een vrijblijvende richtprijs. Neem contact met ons op, telefonisch, per email of via ons contactformulier.

Terug