Krijg hulp »

Repatriëring vanuit het buitenland: Wat te doen bij een ongeval tijdens je vakantie

Lees hier voorbeelden van repatriëringen. In welke situaties is een repatriëring noodzakelijk? Medische-Repatriëringsdienst 24/7 tot uw dienst.

Krijg hulp »

Repatriëring vanuit het buitenland: Wat te doen bij een ongeval tijdens je vakantie

Leestijd: 3 minuten

Heeft u er wel eens over nagedacht wat er gebeurt als u na een ongeluk niet meer in staat bent om zelfstandig naar huis te reizen? De meeste mensen gaan onbezorgd op vakantie en zullen er van tevoren niet op rekenen dat er een ongeval plaats zal vinden.

Een ongeluk kan helaas zelden worden voorspeld en daarom ook op vakantie voorkomen. Het is dan ook des te belangrijker om goed voorbereid te zijn en te weten, wat u kunt verwachten in geval van nood. Hier stellen we een paar gevallen voor die onze Medische Repatriëringsdienst in het verleden begeleid heeft.

Medische repatriëring van een zwangere vrouw

Een jong gezin was op vakantie in Griekenland met hun 5-jarige dochter. De moeder was 6 maanden zwanger van haar tweede kind en genoot samen met haar gezin van een welverdiende vakantie. Na drie dagen kreeg de moeder lichte weeën die steeds sterker werden. Naar aanleiding hiervan besloot ze naar een lokaal ziekenhuis te gaan.

Eenmaal in het ziekenhuis verliep de communicatie met de Griekse arts moeizaam. Er was ook niemand in het ziekenhuis die gespecialiseerd was in prenatale diagnostiek. Na het te hebben besproken met haar man besloten de twee dat ze zo snel mogelijk terug naar Nederland wilde, om daar gespecialiseerde hulp voor de moeder te krijgen. Aangezien de reisverzekering of zorgverzekering de kosten niet zou dekken besloot het gezin om andere opties te overwegen. Iets later nam de vader van het gezin contact met ons op en legde de situatie uit.

Op basis van de informatie die wij kregen adviseerden wij het gezin voor een directe repatriëring met een ambulancevliegtuig. Dit was de snelste en veiligste manier om de moeder naar Nederland te brengen, ook konden zo de vader en dochter meevliegen en was iedereen op het zelfde moment thuis. Door het harde werk van onze collega's wisten wij nog dezelfde dag het vervoer te organiseren. Eerst werd het gezin met een ambulance in Griekenland naar het vliegveld gebracht. Hier stond een vliegtuig op ze te wachten om naar Nederland te vliegen. Na de vlucht stond er wederom een ambulance klaar om ze naar het ziekenhuis te brengen waar de moeder eindelijk de zorg kreeg die ze nodig had.

In onverwachte situaties is het bepalend om snel te handelen. Contact opnemen met de verzekering duurt soms langer en kan voor onnodige complicaties zorgen. Onze ambulancevliegtuigen zijn wereldwijd inzetbaar en kunnen op basis van uw wensen worden ingericht. Voor elke patiënt is het vervoer anders maar dankzij ons medische team gaan wij altijd goed voorbereid onderweg. Dankzij het snelle handelen van de vader kon zijn vrouw zo snel mogelijk de zorg krijgen die het beste was voor hun ongeboren kind.

Wanneer is er een repatriëring uit het buitenland nodig?

De situatie in het eerste voorbeeld laat een duidelijk verhaal zien. Een gezin kreeg niet de beste zorg in Griekenland, voor de veiligheid voor hun ongeboren kind besloten ze terug naar Nederland te gaan. Deze situatie kan ook op andere manieren plaatsvinden maar blijft in principe hetzelfde. Iemand is op reis, wordt ziek of raakt gewond, komt er achter dat ze geen aanvullende reisverzekering hebben en willen zo snel mogelijk betere zorg krijgen. In dit geval kunnen ze ons bellen voor veilig en snel medisch vervoer. 

Dit scenario hoeft ook niet noodzakelijk in Europa plaats te vinden. Wij verzorgen medische repatriëringen voor onze patiënten waar dan ook ter wereld. Al moet u iemand vanuit Suriname naar Amerika vliegen of vanuit Australië naar België, wij kunnen u assisteren.

Medische vlucht na een gebroken rib

Een vrouw was op vakantie in Turkije en liep in een zwembad een meervoudige ribbreuk op. Na het ongeluk werd ze in een ziekenhuis in Istanbul geopereerd en kreeg te horen dat ze daar minstens vier weken moest blijven.

Om in deze conditie nog eens vier weken in Turkije te blijven liggen wilde de vrouw niet. Ze kon beter in de buurt van haar man en kinderen herstellen dus besloot ze contact met ons op te nemen. Wederom kon de vrouw niet rekenen op de verzekering die het vergoeden van zo een reis niet op zich zou nemen. Naast het gebruik van een ambulancevliegtuig konden wij ook een gunstigere optie aanbieden namelijk een repatriëring in een passagiersvliegtuig. Na alles te hebben geregeld met de luchtvaartmaatschappij kon er een stretcher in het vliegtuig worden geplaatst. Wij brachten de vrouw naar het vliegveld per ambulance en zorgden dat ze veilig aankwam in Nederland. 

Dagelijks krijgen wij veel aanvragen van mensen die door omstandigheden niet op een normale manier vervoerd kunnen worden. Bij de Medische Repatriëringsdienst proberen wij iedereen te helpen, of het nu voor betere zorg is of voor een herstel in de buurt van je familie.

Hoe snel is een ambulancevliegtuig startklaar?

Bij sommige aanvragen komt de vraag op hoe snel wij iemand terug naar huis kunnen halen. Dit verschilt per optie die wij aanbieden maar is over het algemeen 1-2 dagen. De snelste optie is een ambulancevliegtuig, deze toestellen staan in de meeste gevallen al na 24 uur klaar om te vertrekken. Een passagiersvliegtuig heeft meer aanloop tijd nodig vanwege het extra overzicht van de luchtvaartmaatschappij. Deze heeft namelijk ook artsen die een beslissing moeten nemen en naar alle relevante documenten moeten kijken.

Voor de snelste repatriëring is daarom een ambulance of ambulancevlucht de beste optie. Wij kunnen u binnen enkele uren een vrijblijvende offerte toesturen en samen met u langs alle opties gaan. 

Wat kost een repatriëring?

Een repatriëring heeft zo veel verschillende variabelen die bijdragen aan de kosten dat een exacte schatting niet kan worden gegeven. Urgentie, afstand en toestand van de patiënt zijn enkele factoren die bijdragen aan de kosten. Voordat wij een repatriëring organiseren gaan wij samen met u door alle mogelijkheden en geven u passend advies. Door een bericht te sturen via ons contact formulier of per email kunnen wij u een vrijblijvende offerte toesturen. U kunt natuurlijk ook 24 uur per dag met ons bellen om meteen een indicatie te krijgen.

Heeft u nog vragen?

Lees meer informatie over ons en onze service in onze FAQ. Wij staan ook persoonlijk 24 uur per dag voor u klaar. U kunt ons per mail, contactformulier of telefonisch bereiken voor al uw vragen. 

Terug